O astfel de poliţă este esenţială în cazul în care un accident rutier are ca urmări pagube materiale sau vătămări corporale, de RCA-ul autovehiculului care provoacă pagubele beneficiind persoana prejudiciată.
Piaţa de asigurări auto din România se afla pe un trend bun, aşezându-se pe măsură ce timpul trece. Mult mai concret spus, inclusiv asiguratorii care ajung la faliment îi despăgubesc pe asiguraţi, asigurând despăgubirile.
Majoritatea proprietarilor auto sunt tentaţi să caute asigurări RCA ieftine. Cât de eficientă este abordarea? O minimă analiza poate să indice că unele dintre cele mai cunoscute societăţi de asigurări, aflate în topul asiguratorilor care ofereau RCA ieftin, au ajuns în situaţii limită. Astra Asigurări, de exemplu, este oficial în faliment, începând cu aprilie 2016. În aceeaşi idee, Carpatica Asig a intrat în faliment în iulie 2016. Nici Euroins nu a reuşit să evite problemele grave care au impus în cele din urmă procedura de redresare financiară.
Răspunsul la întrebare este oferit şi de către specialiştii de la Romasig, în opinia cărora un RCA ieftin poate fi o alegere cu repercusiuni care să afecteze asiguraţii. Experienţa pe piaţa de profil arată ca o poliţă cu tarife mici nu poate să acopere daunele care se produc.
Un asigurator care poate să ofere preţuri mici pentru poliţe nu poate să asigure toate solicitările pentru RCA dacă acestea vor fi solicitate în acelaşi an din totalul încasat într-o perioadă de 12 luni.
Pe de altă parte, chiar şi practicând tarife mici, dacă fluxul de bani este gestionat optim şi între momentul platii RCA şi solicitarea despăgubirilor curge o perioadă de timp mai îndelungată, riscul de a se înregistra blocaje financiare este cu mult mai mic.
Concluzia este simplu de intuit: încasările condiţionează plăţile la timp asiguraţilor care le solicită pentru dosare de dăuna. Presupunând că asiguratorul ajunge la un moment dat la faliment, îşi vor mai primi asiguraţii banii? În mod cert, da! Partea proastă este că, deşi nu pare foarte vizibil, tot asiguraţii sunt cei care suportă cheltuielile, pentru că statul garantează acoperirea falimentului asiguratorului, însă din banii asiguraţilor.
Situaţia generează o problemă gravă în sistem. Practic, se creează un ciclu al întregului proces care are efect final creşterea taxelor pentru RCA. Explicaţia este intuitivă şi justificată. Din plata fiecărei poliţe se reţine un procent care ajunge la FGA. Procentul reţinut se stabileşte în funcţie de numărul de firme de asigurări care ajung la faliment şi de gravitatea acestor falimente care se înregistrează încă pe piaţa de profil. În timp, o astfel de abordare va duce la micşorarea numărului de jucători de pe piaţa de asigurări şi la creşterea procentului FGA.
„Ieftin” este un concept relativ şi, cu toate acestea, în cele mai multe cazuri nu include calitatea. În orice domeniu, se poate pune în mod similar problema, în asigurări cu atât mai mult. În fond, principiul de funcţionare al acestui business este simplu în ceea ce priveşte mecanismul. Fiecare proprietar auto plăteşte RCA, în ideea în care membrii să beneficieze de o sumă considerabilă în cazul în care se fac vinovaţi de provocarea unui accident soldat cu victime sau pagube materiale. Dacă taxele nu sunt evaluate corect, mecanismul va fi afectat.